Vyše 95 percent volaní na integrovanú tiesňovú telefónnu linku číslo 112 v Prešove je neoprávnených. Vyplýva to z dlhodobých poznatkov operátorov, ktorí linku obsluhujú v priestoroch odboru civilnej ochrany Krajského úradu v Prešove.
Ako povedal vedúci tohto odboru Ladislav Hric, napr. za nedeľu 14. decembra zaznamenali na ňu 2231 telefonátov. Z nich len 12 bolo žiadosti o poskytnutie záchrannej lekárskej služby. Ďalší dvaja volajúci sa domáhali pomoci hasičov alebo policajtov. Všetky ostatné volania boli falošné, plné vulgarizmov, zosmiešňovania a vyhrážok.
Za prvých 14 decembrových dní evidovali na linke 26 834 hovorov, za mesiac november 78 181.
Hric naznačil, že zatiaľ ani legislatívne, ani technicky sa nedá postihnúť tých, ktorí si napr. len z dlhej chvíle vytočia číslo 112. Ak mobilný telefón nemá predplatenú službu na ukazovanie volaného čísla, je volajúci pre operátora neidentifikovateľný.
Linka 112 funguje od júla t. r. , pričom počet volaní na ňu poklesol asi o tretinu v porovnaní so stavom v prvých mesiacoch. Pôvodcami falošných volaní sú najmä deti, ktoré používajú kradnuté mobilné telefóny. Zo zaznamenaných falošných hovorov je zrejmé, že deti volajú často v noci, z telefónnej búdky, viacerí občania používajú vulgarizmy a nie je im zrejmé, na čo linka 112 slúži. Mýlia si ju s informačnou službou. Linka však funguje tak, že je možný viacnásobný príjem, hovory sa prijímajú v poradí a nevypadávajú zo spojenia.
(jj)
0